Istanbul ja naised.

Vot see on teema, millest ma esialgu mõtlesin mitte  kirjutada  ja  hoopis ohtralt kiites rääkida  ohututest teemadest nagu  läätsesupp või pistaatsia pähklid… Islam on nii õrnaks teemaks muutunud, et ma pole enam kindelgi,  kas üks valge ateistlik  naine üldse tohib sel teemal avalikus ruumis midagi mõelda ja arvata. Kui muidugi võllanalja visata, siis praegu linnas olevad plakatid kutsuvad üles  mõtisklusele,  et ega mu kauaaegne naaber, proua Mets,  juhuslikult moslem pole. Püüan  Borati moodi  Hamas-hummus stiilis asja lahata.

Istanbul on kindlasti väga vabameelne Türgi linn ja nagu teatmeteosed ütlevad, siis kõikide türklaste isa ehk  Atatürk (üleval pildil) kuulutas riigi juba aastal 1923 vabariigiks ja aasta hiljem lahutas religiooni riigist, mis teoreetiliselt peaks tähendama, et Türgi on ilmalik riik, aga miskipärast oli kogu Istanbul pearättidega naisi täis. OK, rätid olid ilusad värvilised ja kui kätlinhommikud püüavad väita, et see on naiste vaba tahe neid kanda ja rätid on pigem seksikas moeelement, siis ma küsiksin, mis kuradi pärast naised vabast tahtest kannavad 30 kraadi palavusega pikki-jubedast õhku mitteläbilaskvast materjalist mantleid ja nende abikaasa käib kõrval T-särgis ja teksapükstes. Ei taha ette kujutadagi, mis toimub kesksuvel kui kraadid üle 40 on…

(neil 2 pildil(saab suuremaks klikata) on hästi näha, et mees paneb ennast vastavalt  ilmale riidesse ja prouad “tõrjuvad” kuuma mantliga)

Tõsi, burkades naisi oli  vähe, aga neid ikka oli. Kuigi mina ei tundnud Istanbuli 29-30 kraadises kuumuses põlvi paljastava seeliku ja paljaste käsivartega halvasti- linnas on nii palju turiste, et see välja ei paistnud, aga  pearättide rohkus hämmastas mind ikkagi.  Lugesin kuskilt hiljuti, et Türgi  naistepesu poodides  müüakse eriti  vallatut pesu. Ja seda kõige nilbemat pesu pidid ostma just need burkadega  ringikäivad naised. Nii et, palju õnne sellisel viisil oma vabadust teostada !  Täna hommikul jäi silma ka naljauudis, kuidas  saates Top Gear” arvas Hammond, et kui kõik naised kannaksid burkasid, siis meesautojuhtide tähelepanuvõime hajumise probleem kaoks.  Jeremy Clarkson  sai aga  endale  kaela moslemite viha, kui ütles, et/ probleem ei  kaoks. Tegelikult burka ei aita. Olin ükspäev taksos Picadillyl, kui üks burkas naine teed ületas. Ta komistas, burka kerkis üles ning ma nägin tal jalas stringe ja seksikaid sukki. Kinnitan, et nii see oli. Seda nägi ka taksojuht./

Ma ei taha kuidagi mosleminaisi naeruvääristada. Ma pole aastaid tahtnud kuhugi islamiriiki just sellepärast minna, et ma vihkan sellist naiste väärkohtlemist. Läbi nende naiste pigem ma naeruvääristan moslemi mehi, kes pühakirjast välja on lugenud, et naise rätti ja jalataldadeni riietamine kuidagi nende Allahile meelepärane on.

Et positiivses võtmes lõpetada, siis jäi silma, et on palju perekondi, kus veel 35-s eluaastates ema kannab rätti ja mantlit kuumaga, aga ta teismelisi tütreid enam ei piinata  🙂

Väike rätikugalerii:

26 responses to “Istanbul ja naised.

  1. Eks see olene inimestest, kes värvib ja kes mitte. Inimesi on igasuguseid. Islami õpetusi silmas pidades peaks enese kaunistamine ja ehtimine jääma oma koduseinte vahele, mis ei tähenda muidugi, et välja minnes ei võiks naine olla puhas ja viksitud. Kahjuks ei saa inimeste järgi tihti aga usutõdesid välja tuua.
    Selliste naiste puhul, kes kannavad tänaval meiki, võiks aga küll täiesti kindel olla, et mees neid millekski ei sunni, sest see mees ei hooli tõenäoliselt sellest kuigivõrd, mida islam sätestab.
    Materjalist – kindlasti on ka viletsamast, paksemast materjalist äbääjäsid, mis on odavamad. Aga on ka väga kvaliteetseid, imeõhukesest siidjast materjalist, mis enamasti valmistatud Saudis, kus äbääjad on naistele traditsiooniliselt igapäevaseks väljaskäimiseks ja Saudis on ju meeletult kuum. Nagu mehedki kannavad seal kõik igapäevaselt traditsioonilist valget gäläbijat. Paksemad äbääjäd, olgugi et tihti vähem kvaliteetsed, on aga üsna head kanda talveperioodil, sest vähemalt siin Niiluse deltas on talveõhtud üsna jahedad.
    Tegelikult pidasin ma seda kommentaari lisades aga silmas pigem seda, et eestlasena kõrvaltvaadates võib tõesti tunduda, et mantliga suvel on ju üle mõistuse. Aga nüüd ise seda kandes ei ole tegelikult suuremat vahet, kas käia euroopalikult või traditsiooniliselt, palav on ikka. Kui ma vaatan siin Egiptuseski neid noori, kellel on moe eesmärgil peas ümbes viis erinevat rätikut, seljas pikkade varrukatega kuummised topid, mille peal veel enamasti mingi pikem kleidike ja jalas liibuvad teksad, siis mulle tundub pigem, et selles viimases kostüümis võib 40 C tunduvalt palavam olla kui avaras (õhulises) mantlis.
    Tegelikult ongi ju nii, et me ei saa inimeste üle otsustada mitte läbi enda kultuuriprisma vaid üksnes läbi nende inimeste oma. Nagu egiptlased või türklased või kes iganes ei saa eestlaste üle otsustada läbi oma kultuuriruumi, sest vastasel juhul mõistaksid nad suurema osa elust seal hukka. See on lihtsalt hoopis teine maailm ja mis ühele poolele tundub kummaline või arusaamatu, see on teisele tavaline igapäev ja tõenäoliselt ei tule ta selle pealegi, et see võib kellelegi kuidagi hullumeelsena tunduda. Võtke kasvõi vabaabielu, napsutamine, või kasvõi seesama riietus 🙂

  2. Ma ei otsusta, ei mõista hukka ei anna hinnanguid. Türgi on see, kes pürgib Euroopasse ja ise tahab euroopalik olla. Kui seda asjaolu poleks, ei kobiseks ma ühtegi sõna. Rahvast tänaval nähes mulle küll ei tundunud, et see tavaline türklane seda Euroopa arusaamasid ja demokraatiat väga taga igatseks!

  3. …Ma unustasin veel lisada, et noored kannavad teistsuguseid rõivad, et moodsamad olla, mitte selle pärast, et vähem kuum nii oleks. Nagu noored igal pool maailmas vaatavad nemadki muusikavideosid, Gossip Girli jne.
    Aga mis puutub sellesse, et türklased euroopalikke arusaamu taga igatseksid, siis tõenäoliselt nad seda ei teegi. Kuigi seda võib-olla poliitiliselt nii reklaamitakse.

  4. p.s. kui sa Ummomar klikkad üleval seda pilti suuremaks kus 2 prouat pildi peal on, siis sa näed, et rõivaese ei ole avar lai äbääjäs, vaid tavaline pikk mantel, mis vöökohast kokku tõmmatud. Näed ka seda, et proual on hirmus palav ja ta nööbib oma mantlit, et õhku vahele lasta 🙂 Ja vot tollest tsirkusest ma aru ei saagi. Kui sa enam islami traditsiooni ei austa, siis tee seda mõistlikult 🙂

  5. Mul on kohalike türklastega igapâevane kokkupuutumine ja vôin öelda, et nende kultuuril ja traditsioonil pole karvavôrdki sarnasust araabia omaga. Kui araablased on enamuses viisakad, abivalmid ning vastutulelikud, siis türklase egoismi ja isekuse môôtmiseks pole lihtsalt skaalat. Ei vabandusi, kui poekâruga julmalt selga sôidetakse, ei abi, kui käru vaja bussile tôsta, ei viisakust, kui kinnisest parklast välja sôita. Ainult mina ja maailm, teised pole absoluutselt midagi vâârt. Paljud eurooplannad, keda tunnen ning, kes on tyrgi mehega abiellunud, vâidavad sama – türklased on suured egoistid ning enamuses seltsimatud teiste rahvustega.
    Märkasein seda ka ise, niipea kui mainisin, et ma pole türklane, vabandati, et oi nâgin kedagi öelda tere, ma kohe tagasi. Tegelikkuses ei tee see nn. vabanduse leidnud inimene jârgmisel korral enam sinust vâlja – ei tere ega naeratust. Ainult vâhesed türklased on veidi avatumad.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.