Istanbul ja naised.

Vot see on teema, millest ma esialgu mõtlesin mitte  kirjutada  ja  hoopis ohtralt kiites rääkida  ohututest teemadest nagu  läätsesupp või pistaatsia pähklid… Islam on nii õrnaks teemaks muutunud, et ma pole enam kindelgi,  kas üks valge ateistlik  naine üldse tohib sel teemal avalikus ruumis midagi mõelda ja arvata. Kui muidugi võllanalja visata, siis praegu linnas olevad plakatid kutsuvad üles  mõtisklusele,  et ega mu kauaaegne naaber, proua Mets,  juhuslikult moslem pole. Püüan  Borati moodi  Hamas-hummus stiilis asja lahata.

Istanbul on kindlasti väga vabameelne Türgi linn ja nagu teatmeteosed ütlevad, siis kõikide türklaste isa ehk  Atatürk (üleval pildil) kuulutas riigi juba aastal 1923 vabariigiks ja aasta hiljem lahutas religiooni riigist, mis teoreetiliselt peaks tähendama, et Türgi on ilmalik riik, aga miskipärast oli kogu Istanbul pearättidega naisi täis. OK, rätid olid ilusad värvilised ja kui kätlinhommikud püüavad väita, et see on naiste vaba tahe neid kanda ja rätid on pigem seksikas moeelement, siis ma küsiksin, mis kuradi pärast naised vabast tahtest kannavad 30 kraadi palavusega pikki-jubedast õhku mitteläbilaskvast materjalist mantleid ja nende abikaasa käib kõrval T-särgis ja teksapükstes. Ei taha ette kujutadagi, mis toimub kesksuvel kui kraadid üle 40 on…

(neil 2 pildil(saab suuremaks klikata) on hästi näha, et mees paneb ennast vastavalt  ilmale riidesse ja prouad “tõrjuvad” kuuma mantliga)

Tõsi, burkades naisi oli  vähe, aga neid ikka oli. Kuigi mina ei tundnud Istanbuli 29-30 kraadises kuumuses põlvi paljastava seeliku ja paljaste käsivartega halvasti- linnas on nii palju turiste, et see välja ei paistnud, aga  pearättide rohkus hämmastas mind ikkagi.  Lugesin kuskilt hiljuti, et Türgi  naistepesu poodides  müüakse eriti  vallatut pesu. Ja seda kõige nilbemat pesu pidid ostma just need burkadega  ringikäivad naised. Nii et, palju õnne sellisel viisil oma vabadust teostada !  Täna hommikul jäi silma ka naljauudis, kuidas  saates Top Gear” arvas Hammond, et kui kõik naised kannaksid burkasid, siis meesautojuhtide tähelepanuvõime hajumise probleem kaoks.  Jeremy Clarkson  sai aga  endale  kaela moslemite viha, kui ütles, et/ probleem ei  kaoks. Tegelikult burka ei aita. Olin ükspäev taksos Picadillyl, kui üks burkas naine teed ületas. Ta komistas, burka kerkis üles ning ma nägin tal jalas stringe ja seksikaid sukki. Kinnitan, et nii see oli. Seda nägi ka taksojuht./

Ma ei taha kuidagi mosleminaisi naeruvääristada. Ma pole aastaid tahtnud kuhugi islamiriiki just sellepärast minna, et ma vihkan sellist naiste väärkohtlemist. Läbi nende naiste pigem ma naeruvääristan moslemi mehi, kes pühakirjast välja on lugenud, et naise rätti ja jalataldadeni riietamine kuidagi nende Allahile meelepärane on.

Et positiivses võtmes lõpetada, siis jäi silma, et on palju perekondi, kus veel 35-s eluaastates ema kannab rätti ja mantlit kuumaga, aga ta teismelisi tütreid enam ei piinata  🙂

Väike rätikugalerii:

Advertisements

26 responses to “Istanbul ja naised.

  1. ma arvan, et see oli aastal 97, kui ma olin Shotimaal ja lehest lugesin, et Afganistanis “lubati” esimene naine televiisorisse esinema. see ongi keeruline teema. ma nägin kunagi filmi, kuidas keegi taani daam läks, vot ma ei mäleta, kuhu, kultuuri viima. no nt ka Afganistani. et õpetab välja kellegi kohaliku noore naise lenduriks. aga lõpuks oli ikkagi see õpetatav kohalik tüdruk see, kellest asja ei saanud, sest see ümbritsev kontekst ikkagi määras nii palju. minu jaoks läheb moraal sealt, et kui mulle ei tulda raevukalt selgeks tegema, et naine tegelikult ka ongi madalam olend, võiet ameeriklased ise oma tornid õhku lasid, siis olen mina ka leebe nagu lammas. aga eks aeg ka muudab, suhtumist ja muud.

  2. Tegelikult teiste islami riikidega on nii, et ma lihtsalt hoian eemale ja ei lähegi sinna. Türgi aga tahab saada EL liikmeks ja kindlasti see suur kultuur ja ilu rikastaks Euroopat, aga see et nad on liberaalsemad kui teised, ei tähenda see siiski, et seal seda euroopalikku arusaamist inimese vabadest valikutest oleks olemas. Las usuvad mida tahavad ja see minu näide mantli kandmisest kuumaga, on kindlasti üks väiksemaid ebavõrdsusi…Mõelda vaid sellele, et meil on olemas soolise võrdõiguslikuse volinik. Mitu selliseid Türgis peaks töötama, kui Türgi peaks EL liikmeks saama?

  3. täiesti islamiväliselt mainin, et ma oleks väga häppi, kui võiks viiel päeval nädalas pealaest jalatallani rätikus ja hõlstis käia. no tõesti ei viitsi iga päev juukseid triikida ja mõelda, mida selga panna, et see eelmise päevaga ei kattuks.
    a no muidugi kui mu mees tuleks ütlema, et PEAN burka selga tõmbama, siis ta saaks muidugi uut ja vana. kasvõi koraaniga 😀
    laias plaanis mind islamiusulised ei häiri, ei euroopa maades ega ka islamiriikides kohapeal. häirivad mingid isehakanud kanoonikud, kes kangesti kakelda tahavad. poolt või vastu, vahet pole, mõlemas suunas võib kergesti ekstremismi kalduda.

  4. Minul ei ole ka usu ja traditsioonide vastu midagi, aga ma kardan, et Türgis ei saa naine veel mehele kasvõi Koraaniga vastu pead anda.
    on selline tore raamat Ida Lääne piiril, kus autor Brigitta Davidjants räägib loo kunagisest presidendi kandidaadist, kelle naine jäi järsku haigeks ja pidi operatsioonile minema. Mees aga ei lubanud kellelgi oma naist alasti näha. Naine oli juba 70- kes teda vaadata oleks tahtnud! Naine suri samal ööl…..

  5. ma mõtlen, et tublid naised ka seal Türgis selle poolest, et burkade alla kannavad sukki, trippe ja eriti seksikat pesu. Vähemalt niigi palju. See kuri nõudlikkus moslemiseaduses tekitabki vastuseisu ja naised väljendavad seda ekstravagantse pesuga teades, et burka saba linnatänaval keegi kergitama ei tule.
    Võijah, kui meil külanaistel midagi rangelt keelataks, siis kindla pääle mõtleks miskit välja. Sest pea peab lõikama nagu pardsi perse.

  6. Nii jutu vahele öeldes, mitte vaidlema tulles, kannan ise seda mantlit ka Egiptuses suvekuumaga ja tegelikult ei ole oluliselt vahet, kuum on nii üht kui teist pidi. See mantel on väga õhukesest materjalist, pigem on sellega mugavamgi. Aga ega seda ei pea kandma, kantakse pigem mugavuse ja lihtsuse pärast – viskad aga öösärgile peale ja astud tänavale. Pole vaja moodi järgida ega midagi, sest palju see mood ikka traditsioonilistel riietel muutub. Vaevalt küll, et mehed oma naisi neid kandma sunnivad.

  7. No ei paistnud sedamoodi välja küll, et öösärgile peale ja välja. Silmi ja põski oldi enne ikka kõvasti võõbatud-maalitud, mis võtab head mitu minutit. Mantleid aga käisin ise katsumas turul ja materjal on õhukesest kaugel-sünteetika ja õhku mitte läbilaskev!

  8. Eks see olene inimestest, kes värvib ja kes mitte. Inimesi on igasuguseid. Islami õpetusi silmas pidades peaks enese kaunistamine ja ehtimine jääma oma koduseinte vahele, mis ei tähenda muidugi, et välja minnes ei võiks naine olla puhas ja viksitud. Kahjuks ei saa inimeste järgi tihti aga usutõdesid välja tuua.
    Selliste naiste puhul, kes kannavad tänaval meiki, võiks aga küll täiesti kindel olla, et mees neid millekski ei sunni, sest see mees ei hooli tõenäoliselt sellest kuigivõrd, mida islam sätestab.
    Materjalist – kindlasti on ka viletsamast, paksemast materjalist äbääjäsid, mis on odavamad. Aga on ka väga kvaliteetseid, imeõhukesest siidjast materjalist, mis enamasti valmistatud Saudis, kus äbääjad on naistele traditsiooniliselt igapäevaseks väljaskäimiseks ja Saudis on ju meeletult kuum. Nagu mehedki kannavad seal kõik igapäevaselt traditsioonilist valget gäläbijat. Paksemad äbääjäd, olgugi et tihti vähem kvaliteetsed, on aga üsna head kanda talveperioodil, sest vähemalt siin Niiluse deltas on talveõhtud üsna jahedad.
    Tegelikult pidasin ma seda kommentaari lisades aga silmas pigem seda, et eestlasena kõrvaltvaadates võib tõesti tunduda, et mantliga suvel on ju üle mõistuse. Aga nüüd ise seda kandes ei ole tegelikult suuremat vahet, kas käia euroopalikult või traditsiooniliselt, palav on ikka. Kui ma vaatan siin Egiptuseski neid noori, kellel on moe eesmärgil peas ümbes viis erinevat rätikut, seljas pikkade varrukatega kuummised topid, mille peal veel enamasti mingi pikem kleidike ja jalas liibuvad teksad, siis mulle tundub pigem, et selles viimases kostüümis võib 40 C tunduvalt palavam olla kui avaras (õhulises) mantlis.
    Tegelikult ongi ju nii, et me ei saa inimeste üle otsustada mitte läbi enda kultuuriprisma vaid üksnes läbi nende inimeste oma. Nagu egiptlased või türklased või kes iganes ei saa eestlaste üle otsustada läbi oma kultuuriruumi, sest vastasel juhul mõistaksid nad suurema osa elust seal hukka. See on lihtsalt hoopis teine maailm ja mis ühele poolele tundub kummaline või arusaamatu, see on teisele tavaline igapäev ja tõenäoliselt ei tule ta selle pealegi, et see võib kellelegi kuidagi hullumeelsena tunduda. Võtke kasvõi vabaabielu, napsutamine, või kasvõi seesama riietus 🙂

  9. Ma ei otsusta, ei mõista hukka ei anna hinnanguid. Türgi on see, kes pürgib Euroopasse ja ise tahab euroopalik olla. Kui seda asjaolu poleks, ei kobiseks ma ühtegi sõna. Rahvast tänaval nähes mulle küll ei tundunud, et see tavaline türklane seda Euroopa arusaamasid ja demokraatiat väga taga igatseks!

  10. …Ma unustasin veel lisada, et noored kannavad teistsuguseid rõivad, et moodsamad olla, mitte selle pärast, et vähem kuum nii oleks. Nagu noored igal pool maailmas vaatavad nemadki muusikavideosid, Gossip Girli jne.
    Aga mis puutub sellesse, et türklased euroopalikke arusaamu taga igatseksid, siis tõenäoliselt nad seda ei teegi. Kuigi seda võib-olla poliitiliselt nii reklaamitakse.

  11. p.s. kui sa Ummomar klikkad üleval seda pilti suuremaks kus 2 prouat pildi peal on, siis sa näed, et rõivaese ei ole avar lai äbääjäs, vaid tavaline pikk mantel, mis vöökohast kokku tõmmatud. Näed ka seda, et proual on hirmus palav ja ta nööbib oma mantlit, et õhku vahele lasta 🙂 Ja vot tollest tsirkusest ma aru ei saagi. Kui sa enam islami traditsiooni ei austa, siis tee seda mõistlikult 🙂

  12. Mul on kohalike türklastega igapâevane kokkupuutumine ja vôin öelda, et nende kultuuril ja traditsioonil pole karvavôrdki sarnasust araabia omaga. Kui araablased on enamuses viisakad, abivalmid ning vastutulelikud, siis türklase egoismi ja isekuse môôtmiseks pole lihtsalt skaalat. Ei vabandusi, kui poekâruga julmalt selga sôidetakse, ei abi, kui käru vaja bussile tôsta, ei viisakust, kui kinnisest parklast välja sôita. Ainult mina ja maailm, teised pole absoluutselt midagi vâârt. Paljud eurooplannad, keda tunnen ning, kes on tyrgi mehega abiellunud, vâidavad sama – türklased on suured egoistid ning enamuses seltsimatud teiste rahvustega.
    Märkasein seda ka ise, niipea kui mainisin, et ma pole türklane, vabandati, et oi nâgin kedagi öelda tere, ma kohe tagasi. Tegelikkuses ei tee see nn. vabanduse leidnud inimene jârgmisel korral enam sinust vâlja – ei tere ega naeratust. Ainult vâhesed türklased on veidi avatumad.

  13. palav oleks ka alasti käies 40 kraadises kuumuses.Mina isiklikult ei käi ei mantliga ega kanna ka hijabi,kuid kui Tuneesiasse elama asusin ja väljas oli 52 kraadi sooja siis ei olnud erilist vahet mida kannan,palav on ikkagi.
    Soovitan heledamaid riideid kanda,ega erilist vahet pole on see siis pikad varukad või lühikesed,palav on ju endiselt.
    Ja pealegi on meil kõigil vaba valik kanda mida soovime.
    Minu mees pole iial öelnud et seda sa selga ei pane või pead just seda panema. Pigem on see ikka respektiga seotud asi.

  14. türgi need nn mantlid(mis on tegelikult jakid) on teistmoodi kui mujal islamimaades.
    Ja see mida nad türgis kannavad pole kohe mitte burka vaid niqab.Kairos õieti Gizas 45 kraadises kuumas oli täiesti normaalne olla nn hõlstis ja üleni kaetult.See tolm ja õhk tundusid ka puhtamana…Palju parem on olla kaetud peaga ja pikkade riietega laus päiksekäes kui pool alasti mille tagajärjed on hiljem põlenud nahk ja 30 aasta pärast parkunud nagu jalatsite tallanahk…muidugi iga inimese oma vaba valik mida usub või kannab.

  15. Olen sellega 100% nõus, et kui on üle 40 kraadi, tuleb ennast päikese eest kaitsta nii meestel kui naistel ja pikad heledad hõlstid on hea lahendus. Kena ka- kellele ei meeldiks Araabia Lawrence?
    Tuletan veelkord meelde, et minu jutt on Istanbulist ja mitte Türgist tervikuna ja mitte Marokost, Tuneesiast, Egiptusest või Saudi-Araabiast. Jutt on sellest, et mehed on Istanbulis juba üle läinud Euroopa riietusstiilile, aga naised hõljuvad veel mingis vaheruumis. Aga et kõigil süda rahule jääks, ütleme siis nii, et nad teevad seda respektist, omast vabast tahtest (mitte ühiskondlikust survest) ja kehtivast moest lähtudes.

    Usun aga küll, et Tuneesias(mis kindlasti on üks avatumaid riike seal kandis) on KÕIGIL vaba valik mida kanda 🙂

  16. Ikka tuleb pikka hõlsti kanda ja kogu kere selle alla varjata. Juba Ku Klux Klan hindas pealaest jalatallani riietumise eeliseid. Seal mail oli vist ka väga palav…

  17. pealegi on moslemi naistel võrreldes meestega hoopis eelised: päevade ajal ei pea nad palvetama ja raseduse ajal ei pea nad paastuma. Õnnelikud….
    Soolise võrdõiguslikkuse volinik peaks sealsete meeste ebavõrdse kohtlemise üle vaatama 🙂

  18. Mida ma näen, naised! Istute siin interneti sees ja teete jumalavallatusi! Korralik moslemi naine hoiab end internetis hooramise eest heaga kaugemale, või muidu te mu käest õhtul saate! Kõtt koju kakku keerutama!

  19. õige jh Tuneesia on tõesti vaba riik,olen ka elanud egiptuses,kus oli minu enda vaba valik kanda hijabi ja mantlit kuna ma ei talunud meeste pilke minu kehal,niisiis oli see mulle kui kaitsevahend nii päikese kui ka meeste õgivate pilkute eest,lisaks kõigele võetakse egiptuses ka valgenahalisi kui vaid turiste kelle käest hea raha välja petta,aga paraku kui avad oma suu araabiakeeles ja jutt tahaplaanile.

  20. võijummel, jälle see vana trend, et vabadus on nii suur, et mõelda võib ainult ühtepidi. mina ka ei talu kõikide meeste kõiki pilke oma kehal, aga ilmselt on ka muid võimalusi seda muuta kui riietus. ja baaris viina pole mulle veel siiani keegi osta tahtnud.

  21. Mina sain Türgist kultuurishoki. Oli minu 2. välisreis üldse ja ma ei osanud midagi arvata-karta. Ei meeldinud üldse ja tagasi ei kipu. Lihtsalt minu jaoks liiga teistsugune maa, kuigi ma tavaliselt püüan olla avatud ja ei lenda kunagi oma väärtushinnangute alusel peale. Aga no nii vastu hakkas ja ma ei tea, mis argument see peaks olema, et mind sinna kunagi tagasi saaks 😀 Ei, ei, ei.

    Võibolla oli asi ka kontrastis. Olime eelnevalt 4 päeva Ateenas ja selle ümbruses. Mõnus sõbralik riik, hea söök, pidevalt kõht apelsinidest punnis (ma võiks seal lõpmatuseni kohalikke puuvilju süüa), lisaks imemaitsvad tänavapittad, mmm. Ja siis kontrastiks räpane maskulliine Istabul oma tüütute sabas sörkivate vaibakaupmeestega. Ma olin lõpuks valmis mõnele obaduse andma, et minut aega omaette olla :D. Jube kogemus.

  22. Võib-olla sellepärast saidki shoki, et teine välisreis. Pärast kui kogu Euroopa läbi käidud ja Ameerikasse ka sisse põigatud- tahad midagi uut ja siis on Türgi kontrastiks päris hea… Nii uskumatu KK kui sulle võib tunduda, elu oskab muuta sind vaibakaupmeeste suhtes täiesti immuunseks….kuigi ka mind häirib selline elukorraldus, kus mehed “ruulivad” ja naised nn. austusest ja nagu Vernants kenasti ütleb kõikide meeste kõikide pilkude eest ennast katma peavad 😉 Aga mulle Istanbul räpasena ei tundunud. Räpased on Marseille ja Pariisi eeslinnad, ka Londoni eeslinn on väga räpane ja kole-

  23. Ei tea jah, ma olen praeguseks päris palju reisinud ja ikka ei kipu tagasi. Temperamendiküsimus ilmselt :), mina ja minu privaatsus.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s